Boxning och annan bra träning

Att komma tillbaka efter skada

by admin

Det är få förunnat att utöva en idrott utan att någon gång drabbas av en skada. Till de vanligaste skadorna hör muskelbristningar, löparknä och fotledsvrickning. Oavsett hur allvarlig en skada må vara är risken stor att den följs av en tråkig period ofta kantad av rehabilitering.

Fysioterapi och rehabilitering

Det vanligaste är att du – efter att ha drabbats av en skada – tar kontakt med en fysioterapeut (tidigare kallad sjukgymnast). Denne kan därefter hjälpa dig lägga upp en plan över din rehab för att du så snabbt som möjligt ska ta dig tillbaka. Utifrån dina förutsättningar skapas alltså en individualiserad plan för att förbättra dina möjligheter för fysisk träning. Vi tipsar därför om saker du både kan ha nytta av och som underlättar i din rehabiliteringsträning.

Utrustning

Beroende på var din skada är lokaliserad samt hur allvarlig den är skiljer sig rehabiliteringsinsatserna åt. Medan vissa kan genomföra rehabilitering med endast sin kroppsvikt behöver andra flera hjälpmedel och/eller träningstillbehör. Rådgör med din sjukgymnast om vad just du behöver för utrustning för att tillgodogöra dig träningen. Det kan röra sig om allt i från en balansplatta till olika skydd. Köp hem det du behöver för att bli kvitt just dina besvär.